Økologi og bæredygtighed har for alvor gjort sit indtog i frisørbranchen. Det mærkes tydeligt hos den grønne frisørsalon ZENZ i Nykøbing Falster. Greenwashing er dog et udbredt problem, der kan bremse den gode udvikling.
Økologi er typisk noget, som har været forbundet med fødevareindustrien, men nu breder det sig til en række andre brancher. I frisørfaget er der de senere år kommet markant flere muligheder for at vælge grønne produkter, der er både bæredygtige og økologiske. Hos den grønne frisør ZENZ i Nykøbing Falster har man oplevet en markant stigning i interessen for de grønne frisører.
"Vi oplever flere og flere kunder, der har en reel interesse i at høre om den bæredygtighed og økologi, der er en del af vores produkter og koncept generelt. Det er selvfølgelig rigtig dejligt, og vi glæder os over, at folk er ved at få øjnene op for, at økologi ikke kun er noget, der kan spises," siger Kicki Merkel der er frisør hos Zenz by Kikci Merkel.
Connie Mikkelsen, der er formand for Danmarks Organisation for selvstændige Frisører og Kosmetikere, ser positivt på udviklingen.
"Over de seneste år har frisørerne fået flere grønne produkter at vælge mellem end tidligere, og det er i udgangspunktet kun positivt, at sortimentet er blevet bredere, og at man dermed kan efterleve flere kunders ønsker. Vi har dog også set eksempler på, at der er blevet pyntet på egenskaberne ved nogle produkter, og det kan give bagslag, skabe skepsis og dermed være med til at bremse udviklingen på området," konstaterer Connie Mikkelsen.
Forbrugerne skal vælge i en jungle af certificeringer
Hos ZENZ har man netop lanceret en ny produktlinje, hvor emballagen er lavet af genanvendt plastik, og kunderne har mulighed for at få genopfyldt produkterne i salonerne. Og for at skabe gennemsigtighed og åbenhed om, hvad produkterne indeholder, samarbejder frisøren med flere uafhængige certificeringer.
"Forskellige miljøcertificeringer er ofte uigennemskuelige for forbrugerne, som selv er nødt til at prioritere, fordi de forskellige certificeringer ikke altid er forenelige. Svanemærket har fokus på sundhed og miljøpåvirkning, og mens Cosmos skal være økologisk, naturlig og ikke syntetisk, må AllergyCertified og Vegan gerne være syntetiske. I den jungle af certificeringer er frisørernes faglighed og formidling af produkterne vigtigere end nogensinde," siger Jørgen Skjødt, der er medejer af frisørsalonen ZENZ.
Hos Miljømærkning Danmark, der står bag Svanemærket, som er hele Nordens officielle miljømærke, genkender man problematikken.
"Forbrugerne udsættes desværre for rigtig meget greenwashing eller får halve historier, og det er næsten umuligt for den enkelte at gennemskue, hvad der er rigtigt og forkert. Svanemærket viser, at et produkt lever op til skrappe miljø- og kemikaliekrav, og at det er certificeret af en uafhængig tredjepart. Det er ifølge vores undersøgelser netop afgørende for hele 77 procent af de nordiske forbrugere," fortæller Charlotte Rajsager, chef for marketing og kommunikation hos Miljømærkning Danmark.