En række ældre kvinder er blevet ofre for telefonbedrageri, hvor gerningsmændene udgav sig for at være fra politiet og banken.
Bedragerne kontaktede de ældre kvinder med en påstand om, at der var problemer med deres bankkonti. For at "løse problemet" blev de bedt om at udlevere deres hævekort til et bud, som gerningsmændene sendte. I to af tilfældene lykkedes det for bedragerne at hæve penge fra de ældres konti.
Politiet har i forbindelse med disse hændelser anholdt to mænd på henholdsvis 26 og 28 år, som nu er sigtet for bedrageri.
I lyset af disse begivenheder opfordrer politiet pårørende til ældre borgere til at tage en snak med dem om, hvordan de skal handle, hvis de modtager et opkald af lignende karakter. Det anbefales, at man afbryder samtalen og i stedet kontakter en yngre pårørende for rådgivning.
Det understreges, at hverken banken, politiet, kommunen eller andre myndigheder vil kontakte borgere telefonisk for at efterspørge betalingskort, MitID, pin-koder eller lignende. Borgere bør aldrig udlevere sådanne oplysninger og i stedet straks afbryde samtalen. Ved mistanke opfordres det til at lave et kontrolopkald til bankens hovedtelefonnummer eller til politiets servicecenter på tlf. 1-1-4.